Alles Over Levensproblemen Youngman met uitzicht op dor landschap - Alles Over Levensproblemen Banier

Een miskraam verwerken

(Read Een miskraam verwerken, Part 1 First)

Een miskraam verwerken - Hou je baby in ere
Het verwerken van een miskraam is een proces met maar weinig openbare ceremonies. Er is geen begrafenis. Er wordt geen herdenkingsdienst gehouden. En de condoleances van familie en vrienden houden gewoonlijk na een week of twee op (en tegen die tijd nemen veel mensen aan dat de ouders zich wel weer beter voelen). Maar de herinnering aan je kind levend houden (zelfs maanden of jaren na de miskraam) kan veel troost schenken aan de vader en moeder, die beiden verdienen om te kunnen rouwen om hun verlies.


Een miskraam verwerken - Gedenk je kind
Het verwerken van een miskraam vindt plaats wanneer jij je kind gedenkt, niet wanneer je hem of haar probeert te vergeten. Hier volgen enkele suggesties die jou kunnen helpen om het korte leven van je dierbare kind te gedenken:

  • Geef het kind een naam. Op deze manier wordt je baby een individueel persoon die bij zijn of haar naam herinnerd kan worden.
  • Plant een boom of koop een kamerplant ter herinnering aan je kind. Op deze manier groeit er jarenlang een leven in de plaats van je kind.
  • Geef in naam van je kind een donatie aan een liefdadigheidsinstelling voor kinderen.
  • Koop een kerstcadeau voor een meisje of jongetje in een behoeftige situatie ter ere van je eigen kind.
  • Hou een herdenkingsdienst en nodig je naaste familie en vrienden uit. Steek kaarsen aan, speel muziek, bid en vraag alle genodigden om iets mee te brengen wat hun gedachten over jouw kind uitdrukt (zoals een gedicht, een verhaal, een brief, een knuffelbeest of een ander klein voorwerp, enzovoorts). Bewaar deze geschenken in een speciale herinneringsdoos.
  • Maak een herinneringsalbum/dagboek.
  • Praat over je kind. Druk al je gevoelens over en al herinneringen aan hem of haar uit aan iemand anders. Op deze manier zullen anderen jouw kind herinneren en zullen ook zij meer kennis vergaren over de tragedie van een miskraam.
  • Bid elke dag voor je kind.
  • Sluit je aan bij een praatgroep - een plaats waar je rouwproces wordt erkend en waar kinderen samen worden herdacht.


Een miskraam verwerken - Het is een werkelijk verlies, dus het is oké om verdrietig te zijn
Het verwerken van een miskraam is weliswaar moeilijk, maar het bevrijdt je wel van het verdriet dat je zou hebben als je er niet mee zou omgaan. Het laten varen van onnodige schuldgevoelens, het aanvaarden van Gods liefde en de herinnering aan de zegen van dit korte leventje scheppen een atmosfeer voor genezing. Houd in gedachten dat de pijn van een miskraam misschien nooit helemaal zal verdwijnen, maar dat de pijn afneemt als je deze op een constructieve manier probeert te verwerken. Tranen zullen vergoten worden, maar tegelijkertijd zullen harten zich geleidelijk herstellen.


Lees verder!

Uit:Woman Doctor's Guide to Miscarriage(oftewel Een handleiding voor de vrouwenarts met betrekking tot miskramen) door Lynn Friedman, M.D., met Irene Daria, New York: Hyperion Publishing, 1996.



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLifeChallenges.org, Alle rechten voorbehouden