Alles Over Levensproblemen Youngman met uitzicht op dor landschap - Alles Over Levensproblemen Banier

Omgaan met baanverlies

(Read Omgaan met baanverlies, Part 1 First)

Omgaan met baanverlies - Nog een persoonlijk verhaal
Het was moeilijk voor mij om het verlies van mijn baan te verwerken. Het zou ontzettend geholpen hebben als ik een brief had gehad die me verteld zou hebben dat mijn leven twee jaar lang zou gaan stilstaan. En dat ik in die tijd waardevolle lessen over God en mijn relatie met Hem zou leren. Maar zo'n brief heb ik nooit ontvangen. God houdt van verrassingen. Hij stond toe dat op het werk van mijn man een situatie ontstond die hem onverwacht op straat zette. O ja hoor, we gingen zeker die "normale" fasen binnen: van woede, ontkenning, schuldgevoelens en het overbekende "O ja? Dat zullen we ze wel eens even laten zien!"

Enkele dagen later begon de realiteit te dagen en begonnen we, geloof het of niet, dankbaar te worden. Ik was zo dankbaar dat God ons de kracht had gegeven om met elke nieuwe ervaring om te gaan, een spaarrekening om ons bij onze start te helpen en bovenal een volledige trouw aan elkaar in ons huwelijk. Deskundigen zeggen dat moeilijke tijden een zware tol van een huwelijk kunnen eisen, maar in ons geval werd onze relatie door onze problemen versterkt. Ik weigerde gewoonweg om het op te geven, ook wanneer sollicitatiegesprekken vruchteloos bleven, verstuurde CV's onbeantwoord bleven en er lang, heel lang, niets in het vooruitzicht lag. Er waren zeker dagen waarop ik me afvroeg: "God, wat bent U in vredesnaam aan het doen?" Maar dat is niet hetzelfde als opgeven. Dat is eerlijk zijn tegen onze Schepper.


Omgaan met baanverlies - Een dankbare houding ontwikkelen
Terwijl we met dit baanverlies probeerden om te gaan, probeerde ik onze levens zo normaal mogelijk te houden. We bleven met onze vrienden, familie en buren bijeenkomen. Natuurlijk sneden we behoorlijk in ons budget, maar je kunt nog steeds plezier hebben, ook al eet je niet in dure restaurants. Ik bleef verbonden aan mijn kringgroepen en ik bleef actief in de gemeente. Mijn echtgenoot richtte meteen een kamer thuis in als kantoor en we hielden ons aan "kantooruren". Ik liet hem in die tijd met rust. Hij had ruimte nodig, zodat hij het gebeurde kon verwerken en zonder onderbrekingen een plan kon opstellen en kon beginnen met zijn zoektocht naar een nieuwe baan.


Omgaan met baanverlies - Zelfmedelijden voorkomen
Nadat hij werd ontslagen, was het onvermijdelijk dat ik af en toe zwichtte en niet uit mijn pyjama's wilde komen, geen make-up wilde dragen of zelfs maar het huis wilde uitgaan. Ook ik werd het slachtoffer van zelfmedelijden. En dat was niet prettig! Je kunt dergelijk gedrag oplossen door gewoon iemand anders te gaan helpen, en dat is wat ik deed. Ik nam een deeltijdbaan waarin ik een vriendin hielp die een klein bedrijf had.

Bidden, bidden en nog meer bidden is vaak het geheime wapen dat zó voor de hand liggend is dat we het vaak over het hoofd zien. Ik was zo gezegend met het supportnetwerk van mensen om mij heen. Mijn pijn was hun pijn en ik kon hen op elk moment van de dag bellen om te praten, samen te wandelen, te huilen en soms zelfs om met hen te lachen. Vrienden zijn wat een klein kind ooit omschreef als "Jezus met moderne kleren aan". Vraag anderen om voor je te bidden en je zult versteld staan van de resultaten.


Omgaan met baanverlies - Let op Gods verrassingen en verborgen lessen
In deze tijd van werkloosheid was ik maandenlang de cheerleader van mijn echtgenoot. Ik wist dat God een bepaald plan in gedachten had. Ik kon mijn oren bijna niet geloven toen mijn man een baan kreeg aangeboden precies op die plek waar ik altijd al had willen zijn - een locatie dicht bij familie en oude vrienden!

Tijdens het daaropvolgende Thanksgivingsfeest sprak mijn man de zegen uit over het feestmaal en dankte hij God dat hij ervoor had gezorgd dat "onze schoenen niet waren versleten". Hij doelde hiermee op de Israëlieten die veertig jaar lang door de wildernis hadden gezworven. Zoveel goede lessen kwamen voort uit deze reis door het land van de werkloosheid dat we die gelegenheid nooit zouden hebben opgegeven om zoveel meer over God te leren - Zijn trouw, Zijn erbarmen en Zijn leidende hand.

Wanneer God een dergelijke "verrassing" in je leven toestaat, dan zul jij misschien ook op zoek gaan naar de verborgen lessen, zodat je in je relatie met Hem kunt groeien.


Begin nu een relatie!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLifeChallenges.org, Alle rechten voorbehouden