Alles Over Levensproblemen Youngman met uitzicht op dor landschap - Alles Over Levensproblemen Banier

Tienerzwangerschap


Tienerzwangerschap - De realiteit
Hoewel het voor een tiener extreem moeilijk is om met een zwangerschap om te gaan, onthullen de huidige statistieken dat ongeveer 10% van alle meisjes onder de 19 jaar in de Verenigde Staten zwanger raakt. Nederland behoort tot de landen met het laagste aantal tienerzwangerschappen. Op de website van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) lezen we het volgende: "Sinds 2011 krijgen minder dan 5 per duizend meisjes van 15 tot en met 19 jaar een kind. In 2012 bereikte het tienergeboortecijfer met 4,5 per duizend de laagste waarde die het CBS ooit heeft waargenomen. Rond 1970 was dit cijfer nog bijna vijf keer zo hoog." Helaas is het het aantal abortussen bij tienermoeders in Nederland sterk gestegen. "In 2012 werden 6.264 meiden onder de twintig zwanger. Daarvan kozen de meesten, 4.061 meiden, voor abortus, wat neerkomt op 13,3% van alle abortussen in Nederland. Bij elkaar werden 12,9 per 1.000 meiden tussen de 15 en 19 jaar zwanger. Bijna twee derde van deze groep koos voor een abortus, en een derde kreeg een kind" (Bron: Rutgers Stichting, 2014).

Het is prachtig en opwindend wanneer er een baby is geschapen, maar toch kan het een angstwekkende en onzekere tijd zijn voor een tiener die niet de bedoeling had om zwanger te raken. Veel meisjes zijn ontzettend bang om hun ouders te vertellen dat ze zwanger zijn, terwijl anderen heel onverantwoordelijke of agressieve ouders hebben die absoluut geen toevluchtsoord of helpende hand voor hun zwangere tiener kunnen zijn.

Kristin* was heel verliefd was op haar vriendje en geloofde dat ze ooit met elkaar zouden trouwen. Kristins vriend zei dat hij van haar hield. Hij leek in de tijd dat ze met elkaar uitgingen een geweldige jongen. Maar toen ze hem vertelde dat ze zwanger was, wilde hij niets meer met haar te maken hebben. En alsof dat nog niet erg genoeg was, ontkende hij zelfs dat hij de vader van het kind was.

Helaas is de biologische vader vaak niet geïnteresseerd in het huwelijk of in het vaderschap. De toekomstige tienermoeder wordt zo - net als Kristin - aan haar lot overgelaten, juist op het moment dat ze de meeste steun nodig heeft van de man in haar leven (Lees hier andere verhalen over tienerzwangerschappen).


Tienerzwangerschap - De opties overwegen
Als jij een zwangere tiener bent, dan is dit niet het moment om beslissingen te nemen zonder er goed over na denken. Als iemand jou heeft aangeraden om je baby te aborteren, zorg er dan voor dat je niet gedwongen wordt om iets te doen waarvan je heel waarschijnlijk de rest van je leven spijt zult hebben. Denk zorgvuldig na over de mogelijkheid om je baby te houden, of om je kind voor adoptie op te geven aan een liefdevol stel dat zelf geen kinderen kan krijgen.

Het leven dat je nu binnen in je draagt is waardevol voor God. Hij heeft een plan voor jouw baby. Neem de tijd om een beslissing te nemen waarmee je kunt leven. Leer hier meer over opties voor tienerzwangerschappen.


Tienerzwangerschap - Hoe kun je verder gaan?
Ongeacht of jij je beslissing nu al genomen hebt of nog steeds overweegt wat te doen met je tienerzwangerschap en het kind dat je draagt, je kunt je in beide gevallen boos, depressief, schuldig, beschaamd of hopeloos voelen. Je hebt misschien ook het gevoel dat je je onschuld hebt verloren en dat er geen enkele manier is om ooit weer een normaal, compleet leven te hebben. Als jij een of meer van deze gevoelens ervaart, dan wil ik je laten weten dat er hoop is.

Er was ooit een getrouwde vrouw die seks had met een andere man. Ze werd niet alleen naakt uit haar bed werd gesleurd, maar werd ook nog eens vernederd toen ze in het openbaar naar Jezus, de Zoon van God, werd gebracht. Men wilde weten wat Hij over haar zonde te zeggen had. Volgens de wetten in die tijd en cultuur moest de vrouw gestenigd worden vanwege deze ernstige zonde.

Wonderbaarlijk genoeg beschuldigde Jezus haar niet. Hij raapte ook geen steen op om haar te straffen. In plaats daarvan wendde Hij zich tot haar aanklagers en zei: "'Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.' Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer." (Het volledige verhaal is te vinden in Johannes 8:3-11)

Jij kunt vandaag bevrijd worden van je schuldgevoel en je schaamte voor wat er in je leven is gebeurd; je kunt je tot God wenden en Hem vragen om je te vergeven.


Ontdek meer over een relatie met God!

*naam veranderd uit privacy-overwegingen



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLifeChallenges.org, Alle rechten voorbehouden