Alles Over Levensproblemen Youngman met uitzicht op dor landschap - Alles Over Levensproblemen Banier

Werkverslaafd


Werkverslaafd - Eigenschappen van een 'workaholic'
Net als andere verslaafden heeft de werkverslaafde (ook wel workaholic genoemd) te kampen met een ongezonde verslaving. Hij (of zij) is verslaafd aan zijn werk, zijn carrière of het geloof dat hij "de enige is die het karwei op de juiste manier kan klaren". Zonder deze verterende concentratie op zijn werk kan de werkverslaafde het gevoel hebben dat hij een mislukkeling is weinig waarde heeft. Vaak is dit een teken van onzekerheid of een onvermogen om prioriteiten te stellen.

Werkverslaafden brengen het grootste gedeelte van hun leven op het werk door of nemen hun werk mee naar huis. Ze hebben vaak weinig tijd voor hun persoonlijke levens; hun gezin, hobby's of ontspanning. Het vinden van de juiste balans is meer dan een verlangen of een voorkeur: het is noodzakelijk voor de algehele mentale, lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid.


Werkverslaafd - Een balans vinden
Doe eens een stapje terug en kijk eens goed naar je leven. Offer jij andere delen van je leven op omdat je zoveel tijd en aandacht in je werk steekt? Als het nastreven van een financieel doel voor de korte termijn belangrijker is dan het veiligstellen van een lange duur-relatie met je partner en je kinderen, dan moet je nog eens over je prioriteiten gaan nadenken. Zeker, je zou jezelf kunnen vertellen dat je werkt om zo in de behoeften van je gezin te voorzien en dat dit een noodzakelijk onderdeel van het leven is. Maar ben eerlijk: zijn al deze onderdelen van je leven in balans? Balans is werkelijk de sleutel.

Hier volgen een aantal stappen waarmee je een gezonde balans kunt bereiken:

  • Stel grenzen aan de uren en de aandacht die je aan je werk besteedt.
  • Maak tijd vrij die je kwalitatief gezien goed besteed aan je persoonlijke relaties en dingen die je graag doet.
  • Ga een mogelijke faalangst of onzekerheden niet uit de weg; ga in gesprek met je voorganger of een psycholoog.
  • Vind je eigen waarde in God. Vervang Hem niet door jezelf of je carrière te verafgoden.
  • Gebruik je creativiteit ook voor andere dingen dan je werk, zoals hobby's.
  • Zorg ervoor dat je gevoelig bent voor de behoeften van je gezin en je vrienden.
  • Doe aan lichaamsbeweging; zwem, wandel, jog of ga naar een gymnastiekclub.
Wanneer we lichamelijk, mentaal, geestelijk en emotioneel goed gebalanceerd zijn, dan zal alles wat we doen hierdoor worden beïnvloed. We zullen op het werk beter presteren, we zullen ontspannen kunnen genieten van de relaties met de mensen van wie we houden, en tenslotte kunnen we ook genieten van het doel en de schoonheid van het leven dat God ons heeft gegeven. Je weet wat ik bedoel: het soort ontspanning waarbij je fijn kunt niksen en even "de boel de boel kunt laten".


Werkverslaafd - De voordelen van een goede balans
Wanneer we een balans in onze leefstijl hebben, dan zullen we die innerlijke vrede waar we allemaal naar op zoek zijn gemakkelijker kunnen bereiken. We hoeven ons niet onzeker te voelen. We kunnen ons tot God wenden en om wijsheid en leiding bidden. Onze geestelijke relatie met Hem kan niet genegeerd worden.

Robert veranderde zijn leven als volgt: "Het maakt niet uit hoe hard ik werk, ik zal nooit onmisbaar zijn voor enige organisatie, comité of werkgever. Ik zal nooit zo waardevol zijn als ik denk dat ik ben. Stress en uitputting hadden mij bijna vermoord. Was het dit waard? Een tijdlang dacht ik dat dat het geval was. Maar ik maakte van mijn werk een afgod en ontdekte vervolgens hoe verkeerd dat was."

"Ik kende mijn kinderen niet, mijn huwelijk verbrokkelde en mijn gezondheid verslechterde. Toen herinnerde God me er op een dag aan dat gezondheid en relaties met mijn gezin en met Hem de dingen zijn waar het leven om draait. Als ik niet beter voor mezelf zou gaan zorgen, dan zou ik er noch voor hen, noch voor mijn werkgever zijn. Als ik geen goede balans zou vinden, dan zou ik helemaal geen gezin meer hebben!"

"Ik kan niet terug in de tijd gaan en inhalen wat ik met mijn gezin verloren heb, maar ik wil zeker niet meer missen dan ik al gedaan heb. God hielp me om hun waarde te zien en hoe zeer zij mij waarderen. Hij is de enige die in mijn behoefte voorziet wanneer ik wil horen dat ik onvervangbaar ben. Ik weet dat mijn prioriteiten misschien niet altijd juist zijn. Ik kan fouten maken. Maar ik laat dat nu aan God over. Hij heeft het doel van mijn leven geschapen en ik ben tot inkeer gekomen van de verwaarlozing van mijn gezin en mijn God".


Geef zin aan je leven!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLifeChallenges.org, Alle rechten voorbehouden