Alles Over Levensproblemen Youngman met uitzicht op dor landschap - Alles Over Levensproblemen Banier

De zoektocht naar geluk


De zoektocht naar geluk - De grote zoektocht
Ik zag onlangs een reclamespot op TV voor een nieuw boek met de titel "God wil dat je gelukkig bent" van priester Jonathan Morris. Nou, ik heb groot nieuws voor je. Ik kan je de kosten van dit boek besparen, net als de kosten van een zelfhulpcursus of het uurtarief van een psycholoog. Ik kan de zoektocht naar geluk, waar deze hele planeet mee bezig is, hier en nu meteen oplossen.

Mijn vrienden zullen mij misschien niet de gelukkigste man ter wereld noemen. Toch geloof ik nog steeds dat ik het geheim van een gelukkig leven ken. Volledig gelukkig zijn. Punt. Geen uitzonderingen. Ik zal nu jouw zoektocht naar geluk helemaal gratis permanent oplossen.


De zoektocht naar geluk - Een verhaal over frisbees
Jaren geleden viel mij iets op wat mij aan het denken zette. Ik bezocht een klein dorp in Borneo. Geen elektriciteit. Een heleboel geklater en gemurmel. Het was het overstromingsseizoen. Alles wat ik kon zien bevond zich onder het wateroppervlak of was bedekt met een dikke, stroperige laag modder. Ik wil niet al te veel onsmakelijke details bieden, maar toch wil ik dat je het plaatje goed voor ogen hebt. Om in de rivier, die even buiten het dorp stroomde, te kunnen baden, moest ik van een aanlegsteiger afspringen. Deze steiger was toevallig ook het toilet voor het hele dorp. In dat dorp haalde mijn vriend Scott op een dag enkele frisbees uit zijn rugzak en begon die in het rond te gooien. Het hele dorp schaterde van het lachen en iedereen had een stralende glimlach op zijn gezicht. Kinderen op blote voeten verzamelden zich rond de nieuwe speeltjes, terwijl hun ouders stonden toe te kijken met een grijns van oor tot oor.

Voor mij werd dit toen een filosofische vraag: "Hoe komt het dat mensen die vrijwel niets hebben ineens zo puur gelukkig kunnen zijn, terwijl andere mensen in een heel andere omgeving een luxe leventje leiden, maar nooit ophouden met klagen en zeuren?"

Komt geluk dan voort uit armoede? Niet zo snel! Ik heb geluk namelijk ook gezien onder vermogende mensen en ik heb een heleboel verdriet gezien onder de armen. Wordt een mens gelukkiger wanneer hij een Christen is? Kom op, laten we eerlijk zijn. Wij kennen allemaal wel een aantal Christenen die voortdurend nurks zijn. Ik ken ook een heleboel gelukkige mensen die niet Christen zijn. Wanneer wij mensen beloven dat zij gelukkig zullen worden als zij in Jezus zullen geloven, dan nemen we deel aan een mythe die door sommige Christenen om welke reden dan ook in stand wordt gehouden.

Het is mij dus duidelijk dat geluk niet afhankelijk is van je omstandigheden. Geluk heeft zeker niets te maken met godsdienst. Maar geluk is relatief. Er is iets dat geluk veroorzaakt. Wat zou dat kunnen zijn?

Ik geloof dat de dorpelingen in Borneo gelukkig waren omdat de frisbees werden gezien als een onverdiende verrassing. Als zij zelf de frisbees hadden besteld en ervoor hadden betaald, en ze dus ook zouden hebben verwacht, dan zouden zij niet diezelfde mate van vreugde hebben ervaren. Met andere woorden: de mensen in dat dorp waren dankbaar voor de frisbees.


De zoektocht naar geluk - Het draait om dankbaarheid
Dankbaarheid. Jazeker, dankbaarheid en geluk zijn feitelijk een en dezelfde. Dankbaarheid is altijd en overal, zonder uitzondering, de gemeenschappelijke deler in de zoektocht naar geluk. Gelukkige mensen zijn altijd dankbaar. Wanneer mensen dankbaar zijn, dan zijn ze gelukkig. Wanneer mensen ondankbaar zijn, dan zijn ze ook ongelukkig. Ongelukkige mensen ervaren dergelijke onverdiende verrassingen niet omdat zij in hun hart het gevoel hebben dat zij eigenlijk meer verdienen.

Wil jij een gelukkiger mens zijn? Begin dan alle kleine dingen in je leven te beschouwen als een onverdiende verrassing. Begin met voortdurend "Dank U wel!" te zeggen, en meen het ook. Ik garandeer je dat je dan een gelukkiger mens zult worden.


De zoektocht naar geluk - Dankbaarheid is de oplossing
Ben jij op zoek naar geluk? Ga dan op zoek naar dankbaarheid en je zult ontdekken dat je gelukkiger wordt. Herinner jezelf eraan dat elke ademstoot een onverdiend geschenk van God is. Alle schoonheid om je heen is van God. Elke hap eten die je tot je neemt komt van God. Elke vriendschap is een schat die God aan jou heeft toevertrouwd. Ben jij ongelukkig in je huwelijk? De wortel van het probleem is dat jij het gevoel hebt dat je beter verdient, maar dat is niet waar. Probeer eens één enkele dag te geloven dat je helemaal niets verdient en je man of vrouw zal dan de schat van je hart worden. Voel jij je ellendig op het werk? Zeg dan elke dag op weg naar je werk tegen jezelf: "Ik verdien deze baan helemaal niet. Het is een cadeau van God." Heb je genoeg benzine in je tank om naar je werk te kunnen? Nou, dank God daar dan ook voor. Je verdient helemaal niets, geloof me. Vergroot je gevoeligheid voor Gods liefde en Gods genade, want die zijn onophoudelijk bij je en raken je onophoudelijk aan.

Hiermee is de zoektocht van deze wereld naar geluk opgelost.


Leer meer!

Voetnoot:
Met dank aan Paul Andrew Richardson, Oost-Java, Indonesië. Bekijk alsjeblieft zijn berichten eens op www.FaithActivators.com



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutLifeChallenges.org, Alle rechten voorbehouden